30 Aralık 2017 Cumartesi

Uygar Batı'nın Barbar Doğu'su

oryantalist resimler jean leon gerome kahire camii
Kahire Hasaneyn Camii Önünde İsyankar Beylerin Başları

Oryantalist resimlerde şiddet sahneleri, Doğu toplumlarının bir özelliği varsayılan vahşetin işlenmesine imkan tanıyordu. Edward Said'in "sömürgeci Batı'nın Doğu toplumunu taraflı yorumladığı" görüşünü en iyi yansıtan resimler bunlardır.

Bu örneklerde sancaklar, silahlar, Doğulu erkeklerin görkemli çıplaklıkları, yaralı insanların ve atların yarattığı korkunç görünüm, kanlanmış ipekli kumaşlar, başıbozuklar ve yeniçerilerin yer aldığı şiddet içeren görünümlerin yanısıra acımasız idam sahnelerine de yer verilmiştir. Bu resimlerde Batılıların Doğululara ettikleri zulüm konu edilmez.

Bu anlamdaki oryantalist resimler arasında, Jean-Leon Gerome'un "Kahire Hasaneyn Camii Önünde İsyankar Beylerin Başları" adlı tablosu tipik bir örnektir. 1862'de Suriye ve Mısır'a uzun bir yolculuk yapan Gerome, Müslümanlıkla ilgili pek çok resim yapmıştır.

İbret için kesilmiş başların sergilenmesi, adaleti şiddet kullanarak sağlamaya çalışan bir toplumun özelliği olarak yorumlanır. Pek çok kişinin gerçek hayatta bu sahneleri seyretmeye geldiği bilinir. Dolayısıyla Gerome da, resmin sağ tarafına birkaç figür daha koymak istemiş ancak sonra vazgeçmiştir. Sanatçının bu anlamda yaptığı eskizleri vardır.

NOT: Bu yazı Ntv Tarih'in 53. sayısında yer alan Semra Germaner'e ait çalışmadan alınmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Pencere

Haluk Bilginer ve Esra Bilgin Bezen Freud'un bastırılan ve birikmiş duyguların sonunda patlayacağı görüşüyle yola çıkan oyun; bast...